HUMOR I år har jeg prøvd å bytte bank. Den gamle banken forårsaket flere tekniske problemer. Kundebehandleren i Danske Bank lurte meg og solgte aksjefondet mitt uten lov, men erstattet aldri tapet da fondet fikk en opptur på børsen. Bank-ID sluttet plutselig å virke, både i april og nå i oktober. Det er altså ikke så lett.
Kunderådgiveren i Danske Bank gav meg for lenge siden mobilnummeret sitt. ‘Bare ring når du trenger det,’ sa han. Men han var ikke tilgjengelig.
På forsommeren opprettet jeg nye kontoer i Nordea og DNB. Kunderådgiveren i Danske Bank hadde bedt meg vente til han hadde ordnet kundeforholdet til ekskona før han igjen kunne hjelpe meg. Tida gikk uten at han svarte på selv enkle spørsmål på mail. Da jeg til slutt klaget til banken, reagerte sjefen hans skarpt. Siden jeg hadde fått rådgiverens mobilnummer, måtte jeg være fornøyd. Selv om flere ting ennå ikke fungerte.
Så ble det ikke bedre i Nordea. Jeg fikk først ikke tilgang til kundetjenester. Deretter oppdaget jeg en begrensning på kjøp og salg av aksjer. Flere handler ble kansellert før jeg oppdaget noe. Så belastet banken meg for kort, selv om jeg ikke aldri fikk noe kort. Først i går tilbakeførte banken de pengene, noen skarve hundrelapper. Kort har jeg ennå ikke fått.
Bank-ID fikk jeg heller ikke hos Nordea.
‘Har du ikke bankID der du er nå,’ ville banken vite.
Jo, det hadde jeg. Det var mens den virket.
Jeg ringte Nordeas telefonsupport, for Nordea-kontoret i Sandefjord vil helst ha kundemøte som ble avtalt på forhånd. Ei hyggelig dame forklarte at jeg hadde så få transaksjoner at hun ikke kunne bekrefte at jeg var meg på telefonen. Jeg måtte likevel nok gå i banken. Dit gikk jeg igjen i går. Og i dag. I dag ba Nordea Sandefjord meg komme tilbake senere med bank-ID-brikke!
KLIKK OG LES >>
Også galgenhumor er humor. Se flere morsomheter fra www.preacher.no her.
ER DET SÅNN DET FØLES Å BLI GAMMEL? Når samfunnet går for fort. Når kunderådgiveren behandler meg som en lett tilbakestående og brysom kunde. Når pedagogikk blir fremmedord. Når jeg merker at rådgiveren ikke engang gidder å prøve.
Nei, da, jeg har ingen begynnende demens. Jeg er blitt testet. Kognitivt er jeg tilbake som normalt. Igjen – jeg er blitt testet. Det er heller ikke hørselen. Høreapparatet virker. Det er bare sånn at av og til virker ikke teknologien, men det skjønner ikke alle yngre mennesker.
Jeg trenger ikke lån. Jeg trenger bare noen enkle banktjenester. Litt sparing. Aksjefond til jeg pensjonerer meg på ordentlig.
Jeg har kanskje en mulighet til. Danske Bank i Sandefjord overførte meg til Larvik rett før jeg dro til Colombia. Der hadde de visstnok en hyggelig mann som ville hjelpe meg hvis jeg ikke var fornøyd med kunderådgiveren i Sandefjord. Når han fikk tid. Kortene mine gikk ut på dato i september. Jeg fikk selvfølgelig nye, men de ble ikke aktivert. Hverken for Norge eller i utlandet. Ikke virker bank-ID heller. Vel, Danske Bank lovte å sende ny kode i posten. Den kom ikke. Så skulle de sende igjen. En eller annen dag.
Er alt bare krise? Slett ikke. Jeg har ennå ett kredittkort fra DNB. Det virker. Neste faktura forfaller 15. november, så jeg er ennå ikke helt blakk.
Jeg er bare 56. Hvordan har de på 76 det i møtet med banken eller offentlige kontorer?
Sånn, det var dagens klagesang. Det var deilig å få sagt det.
Nå skal jeg på pub og se kveldens kamp: Liverpool mot Arsenal i ligacupen.
Copyright © 2019 Victor Skimmeland er preacher.no.
Jeg kontaktet selvfølgelig Danske Bank, og snart fikk jeg heldigvis hjelp på telefon. Bank-ID på mobilen fungerte etter litt igjen. Jeg bestilte også egen ID-brikke som jeg kunne ha i beredskap. Fredag kveld virker bank-ID i Danske Bank… IKKE ! Feilmeldingen ved innlogging kom igjen og igjen og igjen og igjen. På mobilen fikk jeg beskjed om å kontakte banken, mens PC-banken bare kastet meg ut uten ytterligere dikkedarer, unnskyld, kommentarer. (Her ser du feilmeldingen.)
Siden telefonsupport hadde tatt både kvelden og helgen, skrev jeg mail. Kjære Danske Bank. Nei, da. Ikke kjære, men kort og formelt. Og — ikke uhyggelig og kjeftete. (Dét fristet, tro du meg.).
Fortsatt problemer med innlogging
Hei (navn),
Jeg har visst ennå problemer med innlogging til Danske Bank. Problemene gjelder nettside og mobilapp, men ikke gammel brettbank. Sistnevnte tillater imidlertid ikke betaling av regning som krever godkjenning med bank-ID.
Jeg har gjort gjentatte forsøk med mobil og PC. På mobil får jeg nedenstående feilmelding. På PC blir jeg bare kastet ut etter forsøk på innlogging.
Banken ber meg altså kontakte dere. Telefonen er stengt nå, men kanskje du kan sjekke ut med teknisk og deretter ringe meg med en løsning på mandag.
For ordens skyld: Jeg har testet bank-ID mot DNB (pensjon), NAV (pensjon), KLP (pensjon) og Nordea (bank/VPS). Jeg kom inn på samtlige, både før og etter mange mislykkede forsøk på Danske Bank. Det er altså ikke selve bank-ID som er problemet.
På forhånd takk for hjelp.
Jeg er fristet til å spørre: Hvor lenge var Adam i Paradis? For du som ikke tar referansen… Det var nok ikke så lenge.
Jeg må finne på noe annet nå. Synd at ikke Nordea eller DNB er særlig bedre.
Noen tips?