Det tar lenger tid enn jeg trodde. Det handler ikke bare om tekniske løsninger, men om å finne ut hvem jeg løser problemer for. Eller driver jeg bare og «koser» for meg selv?
AKTUELT | preacher.no | Victor Skimmeland | 25. november 2017
Å starte blogg i et univers allerede bebodd av all verdens blogger er ikke lett. Å skrive interessant for flere enn seg selv og en liten menighet er enda vanskeligere. Å fenge lesere som i utgangspunktet ikke vil ha noe med budskapet ditt å gjøre — det er ordentlig vanskelig.
Jeg befinner meg på en herregård langt ute på bondelandet mellom Stockholm og Uppsala. Nå går jeg på kurs i LEAN som metode for organisasjonslivet. Jeg reiser på vegne av Føflekkreftforeningen. Du visste at jeg hadde et par interesser til, sånn rent bortsett fra blogging om Jesus?
Tanken er å lære for bruk med og i Føflekkreftforeningen. Så har jeg en ekstra agenda. Kanskje jeg kan lære litt for min egen blogging også?
Hittil har jeg lært meg en del om det tekniske for blogging. Jeg prøver å lære meg mer om markedsføring. Så stiller kursholderne et utrolig vanskelig spørsmål:
— Vet du hvem kundene dine er?
Øøhhh….
Gjør jeg egentlig det?
Jeg har knapt hundre følgere så langt. Dere er mine forsøkskaniner. Jeg har bevisst holdt tallet lavt. Sånn skal det være litt til.
I løpet av helgen har jeg kommet fram til det jeg allerede visste. Jeg vil nå folk som opplever evangeliet som noe veldig fremmed. Så er spørsmålet: Hvordan?
Kanskje jeg må tenke på nytt rundt hvordan jeg skal få folk til å markedsføre for meg. Må jeg overbevise en haug med kristne først, eller finnes det andre virkemidler?
Vel, jeg er på kurs for å lære. Først for Føflekkreftforeningen. Så litt for meg selv.
Stay tuned, som det så fint heter på bynynorsk. Jeg finner nok ut av det. Mandag er vi i rute igjen med MANDAKTen.
Snakkas.
Victor Skimmeland har blant annet studert teologi og jobba i kirke og misjon. Han blogger på preacher.no. Copyright © 2017 Victor Skimmeland. Alt materiale som ikke er merka med annet, er fullt ut opphavsrettsbeskytta. Kommersiell bruk av stoff fra disse sidene må ha særskilt tillatelse. Spør meg. Ikke-kommersiell bruk er greit uten at du spør først. Hvis du oppgir full kildehenvisning.