DAGEN/MEDIA I en ny undersøkelse skal ni av ti amerikanske kristne være lei av kristen-TV. – Tull og tøys, mener TV Visjon Norges Jan Hanvold, som vil at avisene heller skal være opptatt av de som blir frelst.
Først publisert i Dagen tirsdag 12. juni 2012
Rett før helgen offentliggjorde den britiske avisen Christianity Today konklusjonene fra en fersk spørreundersøkelse gjort blant 100.000 seere av det amerikanske nett-fjernsynet DoersTV.com. Oppsiktsvekkende 90 prosent av tilbakemeldingene var generelt negative til kristen-TV.
– For mye pengemas! For kjedelige programmer uten kvalitet! Kristne ledere uten troverdighet!
Dette var blant begrunnelsene som gikk igjen hos respondentene i undersøkelsen.
Den profilerte predikanten Jan Hanvold står i spissen for Norges fremste kristne TV-kanal, TV Visjon Norge, og har problemer med å ta undersøkelsen seriøst.
– Kan ikke stemme
– Dette kan jo ikke stemme, det at 9 av 10 amerikanere er lei av kristen-TV. Hvem er disse såkalte kristne de har målt? Det kan ikke omhandle “born again”-kristne, så disse tallene tror jeg ikke noe på, mener TV-gründeren.
Hanvold påpeker at det er store forskjeller innenfor amerikansk kristen-TV i USA, alt fra seriøse baptister til ekstreme sekter.
– Når vi putter alt dette under etiketten kristen-TV, blir det ikke relevant for virkeligheten. Nå kan jeg ikke svare for alt i USA, men de folkene vi har kontakt med, lager gode kvalitetsprogrammer. Hvis det var slik at få eller ingen så programmene, ville vi heller ikke hatt kristen-TV. Visjon Norge har 150.000 seere innom hver dag.
Penger nødvendig
I Norge er kristen-TV et ungt fenomen. Først i 2002 kom Visjon Norge med egen kanal på satellitt og kabel.
– Vel, vi har holdt på i ni år nå, og kristenfolket i Norge har bedt til Gud om TV. Norge er grisgrendt, og det er langt mellom kirkene, så da får mange sin åndelige føde fra skjermen. Folk liker Visjon Norge, det er jo grunnen til at de ser på, mener Hanvold.
På ni år har kanalen vokst til seksti ansatte og flere titalls frivillige. Omsetningen har passert hundre millioner årlig, hovedsakelig i form av frivillige gaver. Tross månedlige inntekter på mellom åtte og ni millioner kroner, kjenner Dagen til at driften bare så vidt går rundt. Hanvold forsvarer imidlertid innsamlingene.
– Hvis kristne snakker om penger, da er det tigging og mas om penger. Når Røde Kors snakker om det, er det ok, sier Hanvold.
Trenger sponsorer
Hanvold mener at TV Visjon Norge som nisjekanal er avhengig av sponsorer og gaveinntekter, ganske enkelt på grunn av fordommene kanalen møter i reklameverdenen.
-Når vi inviterer store reklameaktører til å kjøpe reklame, sier de at de er politisk og religiøst nøytrale. Det betyr ikke annet enn at vi støter deres kunder ved å forkynne evangeliet.
Hanvold er imidlertid ikke med på at Visjon Norge kun er for spesielt interesserte.
– Kanalen kjører en tverrkirkelig profil uten teologisk sensur, slik TV2 og NRK har. Det eneste disse to kanalene sensurerer, er kristne programmer, mens alt annet er tillatt. På Visjon Norge har vi gitt plass både til den utskjelte presten Ludvig Nessa og den anerkjente presten Eyvind Skeie. Vi har pinsevenner, Normisjon og andre organisasjoner. Dette gjør at folk blir frelst gjennom arbeidet vårt, påpeker Hanvold.
– Folk blir frelst
Fra Visjon Norges kontor i Drammen får Dagen oppgitt at over 24.000 personer har bedt frelsesbønn siden kanalen startet. Bare så langt i 2012 har over 6.000 ringt inn og bedt om forbønn til frelse. Ingen andre i kanalen ønsket imidlertid å kommentere dette ytterligere.
– Det Dagen skulle fokusere på, er alle som blir frelst, velsignet og helbredet gjennom Visjon Norge. Men, selvfølgelig, dere driver kritisk jantelovjournalistikk som resten av gjengen. For oss er en sjel mer verdt enn hele verden, mener en offensiv Hanvold.
Visjon Norge oppgir at de som ringer inn, gir fra seg navn, adresse og telefon. Senere blir disse ringt opp og koblet mot menigheter i nærheten av der de bor. Kanalen sender dem også en såkalt frelsespakke med tre-fire bøker for nyfrelste. Hvor mange som faktisk havner i en menighet, har ikke kanalen tall på.
– Folk blir frelst gjennom Visjon Norge. Hvilken menighet de havner i, er ikke noe vi legger vekt på. Vi prøver å si til folk at de får finne seg en menighet der de føler seg hjemme, avslutter Hanvold.
DAGEN
Copyright © 2012 Dagen/Victor Skimmeland. Sakene i denne kategorien utgjør kun et lite utvalg av de sakene jeg leverte i alle årene jeg jobbet som fast frilanser i avisa Dagen.